Isa seisis oma
pojaga keset keset rahvarohket tänavat. Isa oli meeleheitlik ja närviline,
poiss seisis tema kärval, vaadates isale küsivalt otsa. Mis nüüd saab? Isa seisis valikute ees. Mida
annab teha – kas otsida oma varastatud jalgratast edasi või minna tühjade
kätega ja tööta koju. Väljakul oli inimesi palju, aga kõrvaltänav oli tühi.
Tühjal kõrvaltänaval vedeles kellegi üksik jalgratas. Võtta see, nagu võeti
tema jalgratas? Aga kui ta vahele jääb? Tal oli seda ju väga vaja.
Sellist sotsiaalset
pooldokumentaalset pilti kujutas Vittorio de Sica „Jalgrattavargad” (1948)
näitel Itaalia neorealism, mis oli kunstiline suund Itaalia filmis pärast II
maailmasõda. Paviljonifilmist suunduti tänavale – elusse enesesse. Reaalne elu
oli seni olnud midagi muud kui ekraanil. Tegelikkuses ja banaalsuses nägid
neorealistid uusi avanevaid võimalusi, kuidas rõhutada reaalsust ja seeläbi oma
sõnumit. Tekkis janu teha film, mis aitab vaatajal tunnetada tegelikkust ja
luua seoseid, mis annaksid kinosaalis sotsiaalse kogemuse.
Näiteks Luchino
Visconti „Rocco ja tema vennad” andis edasi ühe perekonna sisest traagikat. Ema
ja kolm poega sõitsid Milanosse, et otsida tööd ja paremat elu, mis aga viis
lõpuks perekonna lagunemiseni. Perekonna lagunemise motiivi on kasutanud
Visconti ka oma filmis „Jumalate hukk”, kus sündmuste ahel ja omakasu
motiivid viivad peategelase täieliku muundumiseni.
Neorealistlikus
filmis tihti kasutati näitlejateks inimesi tänavalt ning loobuti
professionaalsetest stsenaristidest ja dramaturgiast. Käsitleti tööliste
igapäevaelu, mis pidi äratama huvi tegelikkuse ja sotsiaalsete probleemide
vastu. Dokumentaalsusele lisaks on montaaž ja tehnilised lahendused
tagasihoidlikud. Mitte, et nad oleksid nõrgad – hoopis vastupidi. Need annavad
filmile täiesti teistsuguse tähenduse ja süvendavad filmikogemust.
Sõjajärgne vaesus
ja paviljonipuudus pani filmitegijad valikute ette just filmi sisuliste
eesmärkide poolest. Neorealism ei oleks kunagi olnud nii tulemuslik, kui oleks
saadud kasutada paremat filmitehnikat, näitlejaid või paviljone.
Vittorio de Sica
film „Kaks naist” (1961) on üks neorealistlikest näidetest. Sõjaaegne
pommitamine Roomas oli piisavaks ajendiks, et peategelasest naine Cesira pageks
oma tütrega maale sugulaste juurde. Sõjale kuulutatakse lõpp ning itaallased
alustavad teekonda tagasi linnadesse. Samuti on teel ka kaks naistegelast, kes
otsustavad minna otseteed, kuid mis muutub neile saatuslikuks, sest nende tee
ristub võõraste sõduritega.
Selliste filmide puhul
on peale narratiivi oluline sotsiaalne sõnum, sest ilma selleta oleks
neorealistlikul filmil midagi justkui puudu. Tegelikkuse jäljendamisele aitavad
kaasa inimeste vähene püüd näidelda ja tegelaste isiklik emotsionaalne hoiak
tegevustiku suhtes. Peale sotsiaalse poole on mõneti püüdnud neorealistlik film
avaldada oma hoiakut poliitiliste valikute ja usuliste teemade osas. Näiteks
Vittorio de Sica filmis „Kaks naist” sugulaste söögilauas istudes tekkis
vaidlus kahe leeri vahel teemal, keda peaks sõjas süüdistama. Samuti, kui
meestegelane Michele luges seltskonnale ette jutustust piiblist, siis süüdistas
ta teisi, et need ei pööranud piisavalt tähelepanu.
Samuti on Fellini
filmide söögilaua stseenides olnud märke poliitilistest ja usulistest
vihjetest, näiteks neorealistlike mõjutustega filmis „8½”. Fellini on oma
poliitilisi hoiakuid kindlakäeliselt väljendanud läbi huumori filmis
„Amarcord”. Samuti usulist temaatikat esimese stseeni läbi filmis „Magus elu”
(1960), kus Kristuse skulptuuri lennutati helikopteriga üle linna. Rääkimata
varastest lapsepõlvemälestustest kristlikust kasvatusest kogu Fellini
filmograafias.
Neorealistide saavutustest
hoolimata tekitas uus suund mõnes osas vastasseisu, sest miks on vaja
eksponeerida kellegi lihtrahva musta pesu kinoekraanil. Samas olid neorealistid,
näiteks Roberto Rossellini, Federico Fellini ja Vittorio de Sica, suureks
eeskujuks prantsuse uue laine viljelejatele.
Üheks Fellini
neorealistlikuks näiteks võib tuua tema „La Strada” (1954), mille illusioorne
ja teatraalne maailm seisab naispeategelase unistuste najal. Siiras ja naiivne
peategelane vastandub raskele ja aimamatule reaalsusele. „La Strada” sarnaneb
oma olemuselt romantilise neorealistliku jutustusega, millel on traagiline
lõpplahendus, nagu Vittorio de Sica filmides „Kaks naist” või
„Jalgrattavargad”.
Fellini filmid on üleüldse
seotud unistuste ja mälestustega. Probleemid saavad alguse reaalsuse
puudutusest. Tema tegelaskujud tihti ei suuda leppida reaalsuse keerukusega,
tihtilugu põgenetakse oma unistustesse ja mälestustesse. Film ise ongi kui
pääsetee reaalsusest.
Filmikunsti ülistav
teos „8½” (1963), minu arvates kõige haaravam linateos filmikunsti ajaloos,
algab unenäolise põgenemisega ummikusse sõitnud autodest. See unelm on üks
paljudest kujutlustest, millega ta unustab oma armukesed, abikaasad,
filmiprodutsendid. Nagu õhupall lendab ta taeva poole... kuid ta lastakse
tühjaks ning kukub maa peale tagasi.
Peategelasest
režissöör Guido tahab väga teha üht filmi oma unenägudest, unistusest ja
lapsepõlvemälestustest, kuid on segadusse paisatud, küsimustesse uputatud
kiiretempolise produktsioonimeeskonna, osatäitjate ja režissööri enda
lähituttavate poolt. Kõik tahavad temalt midagi, kuid tema ei tea varsti enam
üldse, mis tema tahab. Kas ta tahab alustada uut elu – unustada kõik eelnev või
elada tema enda poolt segipaisatud elus oma armukeste ja petetud abikaasaga?
Peategelane Guido
vabandab end välja, valetab, hiilib kõrvale, lubab kõigile midagi ning teeskleb
meeldivat ja mõistvat inimest lihtsalt selleks, et ta rahule jäetaks. Leian
enda ja peategelase vahel palju sarnaseid jooni, näiteks oskus šlikerdada – end
välja vabandada, valetades ja kõrvale hiilides. Ta tahaks teha ristivastupidist
sellele, mida temalt tahetakse. Töötada vastu oma tegusale
produktsioonimeeskonnale, kuid siiski unistada filmitegemisest, kui kõik on
rappa jooksnud. Ta teeskleb kriitikasõbralikkust lihtsalt selleks, et olla
meeldiv või aktsepteeritud. Ta vihkab kriitikat.
Ta ootab
rongijaamas armukest, kuid soovib, et teda ei oleks olemas. Ta kutsub kõige
keerisesse oma abikaasa lihtsalt selleks, et tunduda heatahtlik. Ta tekitab
endale jamasid. On tal veel vähe probleeme?
Ta otsib lohutust
oma vanadest headest tuttavatest ja oma unistuste naisest, kelleks on üks
ameerika näitlejanna. Peategelane on aga piisavalt isekas nahhaal: ta teeskleb,
et teda huvitab, aga ei huvita. Ta tahab teha filmi mälestustest, mis pilavad
katoliku kirikut, kuid läheb austatud usutegelase jutule, et temalt abi saada.
Ta soovib, et kõik, kellele ta on liiga teinud, andestaksid talle.
Sellegipoolest on
kõik tehtud – katki jäetud, hukule määratud. Kõik on läinud – produktsioon,
produktsioonimeeskond, näitlejad, armuke, abikaasa. Järele on jäänud tema ja ta
unistused... ning kriitik, kes vatrab, et kõik olnu oli lihtsalt paratamatus:
produtsendi töö on raha kaotada.
Fellini
mälestustele põhinev „Amarcord” (1973) on
justkui lugu režissööri enda tegelaskuju lapsepõlvest. Veel varasem tagasivaade
kui filmides „Roma” või „8½”. Mälestused koolist, sõpradest ja esimesest
armastusest naise vastu. Koomilised mälestuskillud perekonnaelust ristuvad
duce-aegsete sündmustega, mis on lavastatud humoorikalt ja pilavalt.
Filmi käigus sai
taas talvest kevad ning itaallased ühinesid suurteks kevadpidustusteks.
Taasühinemise motiive on Fellini filmides olnud varemgi, näiteks „8½” või ka
„Amarcordi” lõpustseenis. Naistegelane Gradisca unistas kodukohast minemasaamisest.
Karvased ja sulelised kogunesid kokku ta pulmapeoks ning tema ärasõit ühtlasi tähistas
ka filmi lõppu.
Ärasõitmise motiivi
võib näha ka „Roma’s” (1972). Kooliaegsetele lapsepõlvemälestustele järgeb
stseen, kus noored poisid vaatavad rongijaamas rahvusvaheliste rongide
väljumist Rooma poole. Film „Roma” põhinebki peategelaste seiklustel pealinnas.
Mis on illusioon ja mis tegelikkus? Läbi felliniliku huumoriprisma võib 1939.
aasta Roomas näha igasuguseid kummalisi asju. Alustades hooramajade
telgitagustega sõja ajal, lõpetades hipiliikumisega 1960. aastatel.
No comments:
Post a Comment